Verkennen van Tam Ky

Hallo beste lezers!

Eindelijk ben ik dinsdagmorgen aangekomen in het mooie Tam Ky. Hier keek ik erg naar uit :D. Een eerste indruk: het is er helemaal anders dan in Da Nang. In Tam Ky heerst er net zoals in Da Nang ook een bepaalde drukte, maar het is er anders druk. Ook de Vietnamezen in Tam Ky kijken nog vreemder naar ons dan in Da Nang, alsof ze nog nooit een blank persoon gezien. Nadat ze jou dan even ‘aangestaard’ hebben, roepen ze meestal erg vriendelijk ‘hello’.
Ook deze drie dagen hebben we weer heel veel gedaan. Wat ik deze drie dagen uitgespookt heb, kan je hieronder lezen :).

Kennismaken met de directrice Thuong en de andere leerkrachten (di 17/01)
We zijn van Da Nang onmiddellijk naar het kleuterschooltje gereden waar dat ik de komende weken samen met Yara les zal geven aan 4- en 5-jarige kleuters.
Onmiddellijk vanaf het eerste moment merkte ik dat de directrice een schat van een mens is! Ze heel behulpzaam, lief en bezorgd over alles wat mij aangaat hier in Vietnam. Ze neemt de rol van moeder voor ons op 🙂 .
’s Avond had ze ons uitgenodigd om iets te gaan eten zodat we de Vietnamese keuken verder konden verkennen. Na een lange en vermoeiende dag zijn we toen moe, maar tevreden gaan slapen.

Deze slideshow vereist JavaScript.

Observeren bij de 5-jarigen, een yogales en snorfiets (woe 18/01)
Woensdag zijn we vroeg opgestaan om tegen 8u00 op de stageschool te kunnen zijn. De hele voor- en namiddag hebben we geobserveerd in de klas van de vijfjarige kleuters. Door een hele dag te observeren, zie je toch sterke verschillen met het lesgeven in België. In deze school (en de rest van Vietnam waarschijnlijk ook) is het net alsof kinderen al in het eerste leerjaar zitten, terwijl ze nog maar 4 of 5 jaar oud zijn. Ze moeten erg vaak stilzitten terwijl ze eigenlijk nood hebben aan beweging.
Om 11u zijn we met Miss Hiền, onze vertaalster, naar de yogales gegaan. Ik dacht eerst dat yoga lekker ontspannend was, maar het is wel meer dan dat. Het lijkt vaak dat je hier niet veel voor hoeft te kunnen, maar niets is minder waar. Toch vonden we het zo leuk om te doen dat we besloten hebben om lid te worden van de yogaclub. Zo kunnen we elke dag in de week om 11u een uurtje yogales volgen.
Na de yogales, het middagdutje (niet dat ik geslapen heb 😉 ) en het verder observeren in de kleuterklas zijn we met Miss Thuong & Miss Hiền een snorfiets gaan kopen. Zo kunnen wij ons beter en sneller verplaatsen in Tam Ky. Ik was wel blij dat zij erbij waren, want zij kennen er tenslotte meer van dan wij ;). Eens de snorfiets in the pocket was, zijn we er onmiddellijk mee naar huis gereden. In het begin was het even wennen, maar eens aan de guesthouse was ik ermee weg.
Ook deze avond hebben we gezellig afgesloten met een etentje met Miss Thuong & Miss Hiền :D.

Deze slideshow vereist JavaScript.

Observeren bij de 4-jarigen & Year End Party (do 19/01)
Vandaag hebben we van ’s morgens tot de middag gaan observeren bij twee klassen van 4-jarige kleuters. Dit was weer erg interessant en leuk om nieuwe kinderen, mentoren en medestudenten te leren kennen :D!
Na de middag zijn we met onze snorfiets op pad gegaan naar de lokale supermarkt. Ik had (na nog maar een week) nood aan koekjes. In de supermarkt heb ik dan ook superlekkere Vietnamese koekjes gevonden mét chocolade = heaven ;). Na die hemels lekkere koekjes was het tijd om te vertrekken naar de Year End Party waarvoor Miss Thuon ons uitgenodigd had. Het was een feest met eten en drinken à volonté. Ook hebben we vele nieuwe mensen leren kennen bv. de rector van Quang Nam University, lectoren van de Quang Nam University, … Velen van hen wilden ons welkom heten door een karaokelied te zingen. Dit leverde vele grappige momenten op :D. Wat natuurlijk te verwachten was, vroegen ze ons om ook een lied te zingen. We wilden dit wel doen, maar we zijn nog niet zover dat we al vloeiend Vietnamees spreken. Een probleem wanneer er enkel Vietnamese nummers beschikbaar zijn. Miss Thuong had het goede idee om het lied ‘Twinkle Twinkle’ te zingen onder begeleiding van de pianist. Dit leverde voor veel ambiance bij het publiek. Ze namen allemaal foto’s van ons tijdens de karaoke, maar of dit voor het goed zingen of slecht zingen was? Dat laat ik tussen beiden ;).

Deze slideshow vereist JavaScript.

Na een weeral drukke dag en een gezellig feestje ben ik toch blij om mijn bed te zien 😀

Ngủ tốt & Tạm Biệt

❤ Jill

 

Plaats een reactie