Vaarwel Tam Ky

Hallo beste lezers!

Mijn laatste twee weken in Tam Ky zitten er spijtig genoeg op.
Wat ik hier de voorbije drie maanden vooral geleerd heb, is dat welke taal je ook spreekt je elkaar altijd wel op één of andere manier kunt begrijpen.

In deze laatste twee stageweken hebben Yara en ik de speelplaats opgebouwd van nul af aan en hebben we ook onze laatste lessen gegeven als Cô Jill & Cô Yara.

Veel kijk- en leesplezier!

Maandag 20/03 – Speelplaats opbouwen: banden schilderen

Op maandag zijn Yara en ik begonnen aan ons project ‘de speelplaats’. Miss Thuong had al voor enkele materialen gezorgd zoals autobanden, verf, stenen, cement, basketbalringen, … waardoor we al onmiddellijk aan de slag konden gaan.
Zo hebben we op maandag al enkele autobanden een witte beginlaag gegeven en een paar banden al een leuke kleur.

Deze slideshow vereist JavaScript.

De twee fantastische bewakers hebben ons onmiddellijk geholpen om de zandbak te metselen. Twee geweldige mannen!
De studenten hebben ons dan weer geholpen bij het gaan halen van het zand voor de zandbak. Er was dan ook heel wat heen en weer gerij nodig naar de zee om de hele zandbak te vullen!

Deze slideshow vereist JavaScript.

Dinsdag 21/03 – Bezoek VVOB & waterdieren bij de 4-jarigen

Op dinsdag zijn Filip, Adèle en Ly naar de stageschoolgekomen om Yara en mij te filmen over onze ervaringen hier in Tam Ky.
We hadden de opdracht gekregen om a.d.h.v. onze klasscreening één specifiek/opvallend kind te bespreken. Het gefilmde interview ging dan ook vooral over dit kind.
Ik was wel wat zenuwachtig voor dit interview, één omdat het in het Engels was en twee omdat het op de website van VVOB komt en dus wel goed moet zijn :D.

Na de middag heb ik dan ook de laatste keer alleen lesgegeven aan mijn 4-jarige kleuters. Hier zijn Adèle en Filip ook komen filmen. Het filmen werd vooral toegespitst p het besproken kind in het filmpje.
De kleuters konden vandaag een vis maken, want het thema was ‘waterdieren’.

Deze slideshow vereist JavaScript.

De kleuters moesten eerst en vooral hun hand omtrekken met stift en vervolgens uitknippen met een schaar. Moeilijk was dat!

Deze slideshow vereist JavaScript.

Vervolgens kregen ze een rietje en verschillende kleuren verf. Ze druppelden eerst voldoende druppels verf op hun papieren handje en mochten daarna de druppels verf uit elkaar blazen. Dit vonden ze echt geweldig! De verf lag dan ook overal op de grond :D.
Als resultaat kregen ze dan een mooie vis.

Deze slideshow vereist JavaScript.

Hierna kregen de kleuters nog een leeg blad papier. Ze mochten hier zeewier, zeeplanten, … blazen, ook met druppels verf.
Als laatste werd dan de vis op het grote blad met zeewier en zeeplanten gekleefd net zoals een vis in het water :D.

Deze slideshow vereist JavaScript.

Woensdag 22/03 – Aanpassen en uittekenen van de speelplaats

Op woensdag hebben we enkele aanpassingen gedaan aan onze speelplaats. Bepaalde onderdelen waren te duur of niet mogelijk om op korte tijd te realiseren.
Hierdoor hebben we de speelplaats opnieuw geschetst en zijn we op het volgende plan uitgekomen:

  1. Een zandbak
  2. Een basketbalhoek
  3. Een krijtbord om te tekenen
  4. Een autobandenhoek
  5. Een fietsparcours + parking met 3 fietsen en 2 steppen
  6. Een tankstation voor de fietsen
  7. Een outdoor autobouwhoek met beschilderde stenen
  8. Zitbanken met alle handen van de kleuters erop
  9. Een glijbaan
  10. Een hinkelparcours
  11. Schommels met autobanden

Donderdag 23/03 – Zon, zee en strand bij de 5-jarigen & verder werken aan de speelplaats

Op donderdag hebben we voor de laatste keer echt lesgegeven aan onze 5-jarige kleuters. Deze keer in het thema ‘waterdieren’. We hebben dan voor de laatste echte les dan ook een kleine uitstap gedaan.

Eerst en vooral hebben een korte bewegingsexpressie oefening gedaan. De kleuters deden alsof ze op het strand lagen en lekker konden relaxen. Hiervoor moesten ze zich wel insmeren met zonnebrand. Dit vonden ze zeer leuk om te doen!
We deden ook alle mogelijke dingen dat je doet op het strand: liggen in de zon op een handdoek, zwemmen in de zee, een boek lezen, … De kleuters waren helemaal in hun nopjes! En dan moest de pret nog beginnen… 😀

Deze slideshow vereist JavaScript.

Vervolgens zijn we te voet naar de vijver met vissen van de Quang Nam University geweest. Hier mochten de kleuters de vissen voeren met crackers. Het kon voor hen niet snel genoeg gaan. De crackers waren dan ook in een mum van tijd uitverkocht.
De kleuters beleefden hier de tijd van hun leven en de vissen… die hadden hun buikje na lange tijd nog eens goed volgegeten.

Deze slideshow vereist JavaScript.

Na het vissenvoeren mochten de kleuters in twee groepen even vrij spelen in de zandbak en konden ze met krijt waterdieren op de grond tekenen. Met het krijt kwamen er soms echte zeemonsters tevoorschijn om bang van te krijgen!
Na een tiental minuten werden de groepen dan verwisseld.

Deze slideshow vereist JavaScript.

Hét ‘lekkerste’ moment van de dag was een verfrissend ijsje eten met z’n allen. Yara en ik hadden verschillende soorten smaken voorzien zoals chocolade, aardbei, vanille, pistache, … en per twee kregen de kinderen één kommetje.
Samen smulden de kleuters van het lekkere ijsje, genieten was dat! 😀

Deze slideshow vereist JavaScript.

Om de leuke voormiddag af te sluiten, zijn we gaan pootje baden in het zwembad van onze guesthouse. De kinderen vonden het geweldig om te spetteren en te spatteren met hun voeten in het water. Algoed is er niemand in het water gevallen, maar iedereen was wel heel erg nat! 😀

Deze slideshow vereist JavaScript.

s’ Avonds zijn Yara en ik nog een bezoek thuis gaan brengen aan een kleuter van de stageschool. Het meisje dat we bezocht hebben is doof en kan dus niet horen en niet praten.
We hebben met haar mama afgesproken dat we Tuong en haar broer enkele dagen in de week van school komen halen om er leuke activiteiten mee te doen. Nadien zetten we de kinderen ook thuis weer af.
Ik denk dat de kinderen dit heel erg fijn zullen vinden, want hun vader en moeder hebben het heel druk met hun restaurant. Hierdoor kunnen ze niet veel tijd met hun kinderen doorbrengen en is dit wel een goede kans om de kinderen mee op uitstap te nemen :D.

Vrijdag 24/03 –  English class, playground & shopping

Op vrijdagochtend hebben Yara en ik miss Hien haar English class op de universiteit overgenomen omdat zij ergens naartoe moest.
Het onderwerp van de English class ging over hobby’s en vrije tijd.
Eerst en vooral hebben we enkele studenten laten verwoorden wat hun hobby is en dit laten noteren op het bord in een mindmap.
Nadien hebben we galgje gespeeld met de woorden die op het bord geschreven stonden. De verliezers moesten een lied zingen of een dansje doen. De studenten waren wel een beetje verlegen om dit te doen.
Als afsluiter hebben Yara en ik de macarena aangeleerd aan deze studenten. Ze vonden het duidelijk heel leuk! 😀

Deze slideshow vereist JavaScript.

Nadien zijn Yara en ik nog wat gaan verder werken aan de playground. We hebben nog enkele banden geschilderd voor de bandenhoek en de schommel.

In de namiddag was het tijd voor iets leuk en ontspannend! Shoppen natuurlijk :D.
Met onze bromfiets zijn we naar de winkelstraat van Tam Ky gereden om nog leuke kledij, een handtas, … te kopen. We hebben hier buiten onze áo dài nog geen nieuwe kleren gekocht dus het werd wel eens tijd om op jacht te gaan :D.
Tot dat Yara haar band het plotseling begaf… En met een bijna platte batterij wisten we dat dit niet zou goed komen. Ik heb haar de hele weg vooruit geduwd met mijn voeten op haar bagagedrager, want één van de twee trappers was ze ook al kwijt waardoor ze niet kon trappen 😀
We waren net Peppi en Kokki samen op reis!

Zaterdag 25/03 – Playground, zwemmen & shoppen

Op zaterdag zijn Yara en ik ’s morgens vroeg gaan verder werken aan de speelplaats. Samen met studenten en moeders zijn we al een heel stuk verder geraakt.
Vandaag hebben we de basketbal ringen opgehangen in 3 verschillende niveaus, de krijtborden gemaakt, de banken wit geschilderd, de tekening voor de zandbak gemaakt en nog extra autobanden een kleur gegeven.
We zijn er enkele uren mee zoet geweest, maar door de hulp van de anderen ging het veel vlotter vooruit! 😀

Deze slideshow vereist JavaScript.

Voor etenstijd ’s avonds zijn we met Tuong, het doof meisje en haar broer Kiet gaan zwemmen in het zwembad van de guesthouse. Eerst waren ze heel nieuwsgierig en durfden ze niet goed in het zwembad, maar nadien wilden ze er niet meer uit! Zowel de kinderen, Yara en ik hebben hier heel erg van genoten. Dit zijn echt momenten om te koesteren.

Deze slideshow vereist JavaScript.

Nadien zijn we samen nog lekker gaan eten in het restaurant van de mama en de papa van Tuong en Kiet. De ouders zijn echt fantastische mensen en tonen echt interesse in wat we met hun kinderen gedaan hebben :D. De ouders waren zo blij dat we het eten niet hoefden te betalen. Echt schatten van mensen dus!

Na het avondeten zijn we dan aan poging twee van het shoppen begonnen, nu samen met Lee & Sen. Deze keer was het een groter succes, want ik heb een handtas en schoenen kunnen scoren! 😀 Gelukkig als ik was, zijn we om de dag af te sluiten nog een milktea gaan drinken achter de hoek van de guesthouse.

Deze slideshow vereist JavaScript.

Zondag 26/03 – Phú Ninh Lake

Op zondag hebben we samen met miss Thuong en enkele leerkrachten een ‘chille’ dag gehouden. We zijn namelijk samen naar Phú Ninh Lake gegaan. Dit is een artificieel meer in Quang Nam. Ik vind het er zelf heel mooi omdat het tussen allemaal bergen ligt. Je hebt er een heel mooi uitzicht.
Wat natuurlijk niet kon ontbreken was een fotoshoot doorheen het hele domein! Hier zijn enkele foto’s.

Deze slideshow vereist JavaScript.

Na de fotoshoot zijn we op een berg gaan zitten om een traditioneel kaartspel te spelen met z’n allen. Elke persoon kreeg per ronde 3 kaarten en je moest deze optellen bij elkaar bv. 3 + 5 + 1= 9. Diegene die het hoogste getal had won deze ronde. Wat ik wel een beetje raar vond, is dat er elke ronde ook echt voor geld gespeeld werd. Ook al werd er per ronde per persoon maar 1000 Dong ingezet (4 cent), toch vond ik het dan niet leuk om te winnen omdat je dan precies elkaar geld afpakte…

Deze slideshow vereist JavaScript.

Na al dat poseren en het kaartspel hadden we toch wel wat honger gekregen. Algoed hadden de leerkrachten allerlei eten voorzien: noedels, kip, soep, groenten, fruit, broodjes, … Dit hebben we dan ook lekker gezellig samen opgegeten.

Deze slideshow vereist JavaScript.

Na het middagmaal en even gerust te hebben, zijn we nog enkele foto’s op het water gaan nemen en heb ik samen met Yara en een leerkracht nog pootje gebaad. Zalig was dit op een warme dag als deze!
Moe maar voldaan en blij zijn we dan met de brommers teruggekeerd naar Tam Ky.

Deze slideshow vereist JavaScript.

Maandag 27/03 – Uitstap met Tuong & Kiet + kledij voor de trouw passen.

Normaal gezien zouden Yara en ik op maandag verder gewerkt hebben aan de speelplaats, maar door het slechte weer was dit niet mogelijk. Daarom hebben we overdag voor school gewerkt en onze presentatie voor VVOB voorbereid.

Rond 16u30 zijn we Tuong en Kiet dan gaan ophalen in hun klas en zijn we met onze bromfietsen vertrokken naar het grote plein in Tam Ky.
Hier hebben we eerst een milkshake gedronken. Leuk dat dit was! De kinderen hebben hier duidelijk van genoten! 😀

Deze slideshow vereist JavaScript.

Ons plan hierna was om met de elektrische auto’s te gaan rijden, maar door het slechte weer kon je dit vandaag niet doen. We hebben ons natuurlijk niet laten doen door een beetje regen en zijn nog even blijven spelen op het plein :D.

Op vrijdag 31/03 mogen Yara en ik twee van de vijf bruidsmeisjes zijn op de trouw van een vriendin van Lee.
Na het avondeten zijn we samen met Lee, Sen en de bruid onze bruidsmeisjeskledij gaan passen. Ik was hier heel erg benieuwd naar! Ik houd jullie nog even in spanning hoe dit eruit zal zien!

Deze slideshow vereist JavaScript.

Om dit leuke moment af te sluiten zijn we natuurlijk met z’n allen milktea gaan drinken :D.

Dinsdag 28/03 – Banken afmaken, kleren shoppen & eten bij miss Hien

Op dinsdag hebben we in de voormiddag weer niet verder kunnen werken aan de speelplaats door de regen. In de namiddag klaarde het een beetje op en konden we dus onze banken voor rond het groentetuintje verder afmaken.
Op maandag hebben de studenten de banken blauw geschilderd en vandaag waren deze al droog.
Onze handschoenen aangetrokken, waren we klaar om samen met een leerkracht onze handen te vereeuwigen op de banken. Kijk maar naar onze leuke resultaten!

Deze slideshow vereist JavaScript.

Nadat we de banken afgewerkt hadden, zijn we met miss Quyen en miss Nhu (de twee secretaressen) kleren gaan shoppen. Zij hebben ons een aantal leuke winkeltjes laten zien om leuke kleren te shoppen. Een leuke meisjesuitstap dus! 😀

’s Avonds zijn we dan voor de laatste keer bij miss Hien thuis gaan eten. En zoals altijd was het eten hemels lekker! Het eten op zich in Vietnam ga ik niet missen, maar het eten van miss Hien wel! 😀

Woensdag 29/03 – Speelplaats parcours schilderen

Vandaag zijn we om 8u ’s morgens naar de stageschool gegaan om eerst en vooral de speelplaats schoon te vegen zodat we daarna ons hele parcours konden uittekenen en afplakken op de grond. Hier zijn we toch wel 2 uur met bezig geweest in de warme zon, maar zo hebben we ook nog een mooi kleurtje kunnen pakken :D.

Deze slideshow vereist JavaScript.

Wanneer allen met krijt op de grond getekend stond, zijn we beginnen schilderen. De volgende onderdelen moesten geschilderd worden:

  • Een hinkelpad
  • Verspringlijnen
  • Zigzag springbollen
  • Handen en voeten wandellijnen
  • 4 verschillende wandelpatronen (hoekig, krullend, puntig)

Hier zijn we toch wel de hele namiddag tot de avond mee zoet geweest. Alles verliep goed tot het weer roet in ons eten kwam gooien… We hoorden donderwolken en natuurlijk begon het te regenen… Maar de regen heeft ons niet tegengehouden en we zijn gewoon blijven doorwerken. Algoed is de verf niet uitgelopen en hebben we een mooi eindresultaat gekregen! 😀

Donderdag 30/03 – Bezoek aan ‘The Village’

Op donderdag hebben we samen met enkele leerkrachten een bezoek gebracht aan ‘The Village’. Dit is een plaats in Tam Ky waar gehandicapten van alle leeftijden samenleven. Ook hebben zij een site waar weeskinderen van baby tot tieners wonen.

Vooraleer we vertrokken, zijn we voor elke bewoner melk en cake gaan kopen om uit te delen. Dit is hier de gewoonte als je een bezoek brengt. Na 20 minuten rijden zijn we dan aangekomen in ‘The Village’.
Eerst zijn we de kinderen en volwassenen met een handicap gaan bezoeken. Wat mij opviel was dat de gebouwen waarin zij leven heel oké zijn voor Vietnamese normen. Alleen waren precies geen begeleiders te bespeuren. Hier en daar waren er volwassenen die een oogje in het zeil hielden, maar bezig zijn met de mensen viel precies niet onder hun takenpakket.
De mensen en kinderen met een handicap zelf waren echte schatjes! Ze wilden op de foto met ons, spelletjes spelen, … De leeftijden en types zaten allemaal tezamen. Zo was er een super lieve oude vrouw die een oorlog overleefster is een been miste, een schat van een meisje met het downsyndroom, jongens met autisme, … Ondanks alle types en leeftijden door elkaar leven, kunnen ze goed met elkaar overweg. Ruzie heb ik daar niet gezien.

Deze slideshow vereist JavaScript.

Nadien zijn we dan het weeshuis van ‘The Village’ gaan bezoeken. Hier worden de kinderen wel per leeftijd gescheiden om te eten, les te volgen, …
Er was ook een afdeling met kleine kinderen en baby’s. Hier zijn Yara en ik naartoe gegaan, omdat de andere kinderen allemaal aan het eten waren. Een tiental baby’s en peuters zaten bij elkaar in een kleine ruimte, elk in een eigen bedje. Hier moeten ze dan ook dag en nacht zitten. Zowel Yara en ik hadden een klik met een bepaald kindje. We hebben deze dan ook zoveel mogelijk liefde proberen geven, want het waren echte schatjes!
Nadien was het natuurlijk heel moeilijk voor zowel Hung, het jongetje van 1 jaar als voor mij moeilijk om afscheid te nemen. Hung begon zelfs te wenen wanneer ik doorging… Dit deed echt pijn in mijn hart, omdat ik weet dat hij waarschijnlijk nooit geadopteerd zal worden.

Deze slideshow vereist JavaScript.

Toch ben ik blij dat we dit bezoek hebben gedaan. Zowel de mensen met een handicap als de weeskinderen hebben een leuke tijd gehad met ons.

’s Avonds ben ik dan al begonnen met het inpakken van mijn grote koffer, want morgen moet ik als bruidsmeisje aanwezig zijn op de trouw van Lee’s vriendin én zaterdag verlaten Yara en ik Tam Ky al. Veel tijd hebben we dus niet meer over!

Vrijdag 31/03 – Trouwfeest & afscheidsdiner

Vrijdag, de dag waarop er twee belangrijke evenementen zouden plaatsvinden.

’s Morgens zijn Yara en ik om 6u vertrokken naar het huis van de Bruid samen met Lee, Sen en Dy. Daar werden we helemaal klaargestoomd voor de trouw: ons haar werd gewafeld en afgestoken, onze make-up werd gedaan, onze traditionele bruidsmeisjeskledij lag klaar, …

Deze slideshow vereist JavaScript.

En toen begon de ceremonie bij de bruid thuis. Tijdens de ceremonie moesten de bruidsmeisjes buiten wachten, wat ik wel raar vond, maar blijkbaar is dit de traditie.
Na de ceremonie bij de bruid thuis, werd de ceremonie nog eens overgedaan in het huis van de bruidegom.

Deze slideshow vereist JavaScript.

Na al de ceremoniële handelingen was het tijd om naar het restaurant te vertrekken. Het trouwfeest ging door in het restaurant van Thuong haar schoonouders, waardoor het eten natuurlijk superlekker was!
Er waren zeker tweehonderd gasten aanwezig, dus ik voelde mij soms wel wat bekeken. Om 13u was alles afgelopen en zijn we bij Sen haar thuis even gaan rusten.

Deze slideshow vereist JavaScript.

We hadden natuurlijk niet veel tijd om te rusten, want ik moest alles inpakken omdat we morgen Tam Ky verlaten. Ik ga de mensen hier wel missen, maar toch tel ik af om iedereen op het thuisfront weer terug te zien :D.

Voor het diner zijn we nog even afscheid gaan nemen van onze vriendinnen in de yoga klas van To. Hiermee dringt het langzaam door dat mijn avontuur ten einde loopt…
Tijd voor het afscheidsdiner! Wie er allemaal aanwezig was? Miss Thuong, miss Hien, miss La (Yara haar juf), miss Nhu en alle andere leerkrachten van de kleuterschool. Mijn juf van de 4-jarige kleuters kon er jammer genoeg niet bij zijn.
Samen hebben we genoten van een lekker typisch Vietnamees maal en hebben we allemaal nog eens goed met elkaar kunnen babbelen vooraleer ik morgen definitief afscheid neem van iedereen.
Thuong en de leerkrachten hadden nog een erg leuk afscheidscadeau voor ons! Hetzelfde rugzakje als miss Nhu. Yara en ik zeiden altijd dat ze een supermooi rugzakje heeft, dat ik er ook zo één wilde, … en nu heb ik hetzelfde :D. Ik ben zo blij als een kind!
Na het diner zijn we nog een koffiebar binnengegaan, maar rond 22u ben ik dan wel onmiddellijk in mijn bed gekropen zodat ik min of meer fris aan de laatste dag in Tam Ky kon beginnen.

Deze slideshow vereist JavaScript.

1/04 – Vaarwel Tam Ky

Vandaag was spijtig genoeg mijn laatste dag in Tam Ky.
Om de dag goed te beginnen, zijn we samen met miss Hien en miss Trinh een milkshake gaan drinken. Miss Hien had voor ons allen sticky rice met barberque vlees bij. Dit was heel erg lekker, maar wel een beetje raar als ontbijt.

Hierna hebben we de laatste verfijningen aan de speelplaats gedaan en hebben we deze natuurlijk ook officieel geopend. De kinderen konden niet wachten om te beginnen spelen! Aan hun blije gezichten te zien en hun enthousiast geroep te horen, is dit een schot in de roos. Hopelijk blijven ze nu de speelplaats onderhouden zodat de kinderen zich hier in kunnen uitleven.

Deze slideshow vereist JavaScript.

Toen was het tijd om afscheid te nemen van de kinderen. Dit hebben we uitgebreid gedaan in een knuffelmoment. Elke kleuter mocht ons komen knuffelen. Dit was een zalig gevoel, want bij elke kleuter voelde ik dat het een oprechte knuffel was! 😀

Deze slideshow vereist JavaScript.

Miss Thuong en de andere leerkrachten wilden nog graag samen met ons gaan lunchen. Als laatste lunch in Tam Ky hebben we de bekende chicken rice nog eens gegeten. Hemels was dit! 😀
Ik had echt wel genoeg gegeten, maar de leerkrachten blijkbaar niet… De volgende stop was een bekende bakkerij met allerlei soesjes. Dit deden we samen met de rector van de universiteit. Zalig lekkere ‘patékes’ waren dit!

Deze slideshow vereist JavaScript.

Miss Nhu wilden al lang graag gaan shoppen met ons. Vandaag hadden we nog een klein beetje tijd over en zijn we nog even op pad gegaan met haar. Onze klerenjacht heeft toch een hoed en een kleedje opgebracht, dus ik ben blij!

Hierna was het tijd om van iedereen afscheid te nemen.
Eerst zijn we bij miss Hien gepasseerd. Bij haar had ik het echt wel moeilijk, want zij was echt mijn Vietnamese mama. Ik zag ook dat zij het moeilijk had en dat maakte het dan natuurlijk nog harder.

De volgende stop was de kindergarten. We hebben elke leerkracht nog een stevige knuffel gegeven en de kinderen vaarwel gezwaaid. Bij sommige leerkrachten had ik het ook wel moeilijk, maar niet zoals bij miss Hien.

Om afscheid te nemen van Lee, Sen en Thi zijn we samen nog een milktea gaan drinken. Ook hebben Yara en ik voor ons 5 hetzelfde zilveren armbandje gekocht zodat ze toch iets blijven hebben van ons.

Deze slideshow vereist JavaScript.

Na alles ingepakt te hebben, moesten we ook van miss Thuong, Sen, Lee en Thi afscheid nemen… Dit was het zwaarste van allemaal, omdat ik met mijn drie Vietnamese vriendinnen echt wel een band opgebouwd heb. Zij barstten in tranen uit waardoor ik mijn tranen ook niet kon tegenhouden, maar ik heb hen gezegd dat ik ze ooit zal terugzien. En dat zal ook zo zijn!

Uitgezwaaid en met pijn in het hart ben ik dan samen met Yara naar Da Nang vertrokken om onze laatste 10 dagen van ons avontuur in Vietnam in te zetten.

2/04 – Hoi An

Vandaag zijn Yara en ik naar Hoi An, de lichtjesstad geweest.
Hier hebben we ons helemaal laten gaan met het shoppen van leuke souvenirs. Ik heb echt alles gevonden wat ik zocht: áo dài voor jongens en meisjes in mijn stageklas in België, chopsticks, kledij voor mij, een kimono, … Drie zakken vol :D.

In Hoi An hebben we ’s middags dan een lekker broodje gegeten. Na onze lunch kwam miss Quyen samen met haar vriend om ons rond te leiden in Hoi An. We hebben nog een pagoda en groententuintjes gezien. In deze tuintjes hebben we een mevrouw zelfs mogen helpen! Heel erg leuke ervaring :D.
Ook  ’s avonds zijn ze bij ons gebleven om samen lichtjes in het water te laten op de rivier. Een magisch gebeuren was dit!
Ik ga haar echt ook wel missen, want op de kindergarten zorgde zij altijd dat alles in orde was voor ons. Zij was een beetje mijn tweede mama op de kindergarten.

Deze slideshow vereist JavaScript.

Maandag 3/04 – Afscheid van VVOB Vietnam

Op maandag hebben we afscheid genomen van alle medewerkers op VVOB Vietnam.
Ze hadden ons gevraagd om een leuke afsluiter te voorzien. Yara en ik hebben hiervoor een zoekspel doorheen Da Nang gemaakt.
Filip & Ly (Team Filip) en Chau & Fouk (Team Chau) moesten op pad gaan met eerste envelop. Hierin zat een eerste tip en een letter. Naargelang de tips kwamen ze op verschillende plaatsen uit waar er telkens een hing: de markt, de school, de kapper, VVOB kantoor, The Village, Dragon Bridge en de milktea bar. Met deze letters moesten ze nadien op de eindplaats (waar wij zaten) twee woorden maken voor de volgende zin: Together we are the ‘Inters Sisters’. Team Chau kwam als eerste aan in de milktea bar.
We hebben dan nog even gewacht op Team Filip om samen een milktea te drinken als afsluiter.

Deze slideshow vereist JavaScript.

Na het beëindigen van mijn stage in Tam Ky en het afscheid nemen van iedereen op VVOB is het nu nog een weekje tijd voor avontuur in Hanoi, Halong Bay en Sapa.

See you next week!

Ngủ tốt & Tạm Biệt

❤ Jill

Plaats een reactie